Kant: Briefwechsel, Brief 774, Von Ludwig Heinrich Iakob.

     
           
 

 

 

 

 

 
  Von Ludwig Heinrich Iakob.      
           
  Halle den 8 Sept. 97      
           
  Auf Ihr letzteres Schreiben, welches eine Berichtigung der Bedenklichkeiten      
  des Hn. Richardson enthielt u das ich ihm mittheilte,      
  habe ich beyliegenden Brief erhalten, welcher eine Stelle aus Lord Montmorres      
  Werke über das Irländische Parlament enthält, u. wodurch      
  Hr. R. eine Äusserung zu berichtigen gedenkt, welche Sie zur Erläuterung      
  der allerdings wohl etwas dunkeln Stelle S. 207 gebraucht      
  haben. Da Hr. R. mir Ihren Brief nicht mit zurückgeschickt hat, u.      
  ich jene Erläuterung vergessen habe; so weiß ich nicht, inwiefern      
  die Stelle zur Berichtigung dienen kann. Ich bitte, mir den Brief      
           
  gelegentlich zurückzusenden. Wenn Sie mein väterlicher Freund,      
  dem Hn. R. noch nicht auf die Übersendung seines engl. Werks geantwortet      
  haben: so werden Sie diesen Sie bis zum Enthusiasmus      
  verehrenden Mann, äusserst verbinden, wenn Sie es der Mühe werth      
  halten, der Sache mit einigen Worten zu gedenken.      
           
  Ihre Tugendlehre habe ich nun auch schon in Händen, u. ob ich      
  sie gleich noch nicht habe mit Genauigkeit lesen können; so habe ich      
  doch, noch ehe ich sie zum Buchbinder geschickt habe, schon die ganze      
  Einleitung und manches andere darin gelesen. Wie viel schöne Sachen      
  enthält dieses kleine Werk! - Nun wird man doch vielleicht einsehen      
  lernen, wie die reinen Principien ohne große Schwierigkeit auf die      
  menschlichen Verhältnisse angewandt werden können! Es ist unglaublich,      
  wie sehr sich die Vernunft der Herren, die sich einmahl an ein      
  coalistisches System gewöhnt haben, und die Naturphilosophie u.      
  Moralphilosophie vermengen, sträubt, die Simplicität einer reinen      
  Moralphilosophie einzusehen, u. die Nothwendigkeit derselben anzuerkennen.      
  Es ist fast ärgerlich solche Urtheile zu lesen, wie man z. E.      
  noch neuerdings in D. Reinhards Christlicher Moral antrift, u. dieses      
  um so mehr, da man in Sachsen diesem angesehenen Geistlichen so sehr      
  nachbetet. In dem 3ten St. der Annalen ist ein Versuch gemacht das      
  Unstatthafte eines solchen Systems, als Hr. R. einführen will, u. das      
  Unbegründete des Tadels der krit. Moral, aufzudecken. Die Bedenklichkeiten      
  des Rec. Ihres Naturrechts in den Annalen vertragen sich      
  vollkommen mit der Hochachtung, die derselbe gegen Sie hegt, u. werden      
  vielleicht Anlaß geben die dort berührten Punkte mehr ins Licht zu      
  setzen.      
           
  Hr. Prof. Beck hat mir die Geschichte der Differenz mitgetheilt,      
  welche auf Veranlassung des Hn. Hofpred. Schulz Bericht von seinem      
  Standpunkt, zwischen Ihnen u. ihm entstanden ist. Daß nun Prof.      
  Beck in der festen Überzeugung lebt, die Critik der Vernunft vollkommen,      
  so wie sie von Ihnen hervorgebracht ist, gefaßt u. dargestellt      
  zu haben, obgleich nach einer andern Methode, ist ganz gewiß. Ich      
  glaube auch sicher, daß seine Darstellung sich sehr gut mit Ihren Gedanken      
  vereinigen läßt. Ob aber, wie er meint, seine Darstellung      
  leichter u. heller sey, u. mehr gegen Misverstand verwahre, daran      
  zweifle ich sehr, und habe diese meine Meinung ihm selbst oft erklärt.      
  Eben darum hätte ich auch lieber gewünscht, der Hr. R. hätte sich      
           
  an einige Werke von Ihnen selbst gemacht, anstatt das Beckische Buch      
  zu wählen. Es war unterdessen dieses eine gute Vorbereitung. Denn      
  da er jetzt Ihre Rechtslehre u. Tugendlehre ins Englische übersetzt; so      
  hoffe ich, wird diese Übersetzung desto besser gerathen, und wenn diese      
  beyden Werke zusammen in England erscheinen; so werden sie gewiß      
  die Aufmerksamkeit auf die Kritik der Vernunft erregen.      
           
  Mit innigster Verehrung      
           
  L. H. Iakob      
           
  [Beilage]      
  Iohann Richardson an Ludwig Heinrich Iakob.      
           
         
  To Professor Jacob.      
  My Dear Professor, feeling myself so highly obliged and flattered by      
  Kant's determination of the word rechtmässig, and being, on all occasions,      
  so much edified by every thing that flows from his pen, I could not help      
  transcribing a passage of a celebrated modern author on the Irish parliament,      
  by which it clearly appears, that neither the house of lords, nor the house of      
  commons, of Great Britain, have a Veto against the Irish parliament,and that      
  this (Veto) is vested in the King only. And, as to the lords in G. Britain      
  having a Veto against the commons, the commons have the same power to      
  negative all their decisions, and the King has a Veto against both - as this      
  will probably be interesting to our worthy master Kant - Will you do me      
  favour to transmit it to him by the first opportunity? and believe me, my      
  Dear Sir, ever yours with great esteem and consideration.      
  J. Richardson      
         
           
         
  I shall here take the liberty to subjoin an extract from what Lord      
  Montmorres (in his valuable work, named, The History of the Proceedings      
  of the Irish Parliament) calls "a short view of the former,      
  and of the present, method of passing laws and of holding parliaments in      
  Ireland", as it contains a clearer and more authentic account than I could      
  elsewhere collect.      
         
           
         
  "Before a parliament was held, it was expedient, antecedently to 1782,      
  that the lord lieutenant and council should send over (to England) an important      
  bill as a reason for summoning that assembly. This always created violent      
  disputes, and it was constantly rejected; as a money bill, which originated in      
  the council, was contrary to a known maxim, that the commons hold the purse      
  of the nation; and as all grants originate from them, since, in early times,      
  they were used to consult with their constituents upon the mode, duration, and      
  quantum of the supply."      
         
           
         
  "Proposition for laws, or heads of bills, as they are called, originated      
  indifferently in either house. After two readings and a committal, they were      
           
  sent by the council to England, and were submitted, usually by the English      
  privy council, to the attorney and solicitor general; and from thence they      
  were returned to the council of Ireland, from whence they where sent to the      
  commons, if they originated there, (if not, to the lords,) and after three readings      
  they were sent up to the house of lords, where they went through the same      
  stages; and then the lord lieutenant gave the royal assent in the same form      
  which is observed in Great Britain."      
         
           
         
  "In all these stages in England & Ireland, it is to be remembered, that      
  any bill was liable to be rejected, amended, or altered; but that when they had passed      
  the great seal of England, no alteration could be made by the Irish parliament."      
         
           
         
  "At present, by the chief baron Yelverston's law, it is not necessary for      
  the council to certify a bill under the great seal of Ireland, as a reason for      
  summoning a parliament, but it is ordered to be convoked by proclamation      
  from the crown, as it is summoned in England."      
         
           
         
  "Touching bills, they now originate in either house, and go from the one      
  to the other, as in England; after which, they are deposited in the lord's office,      
  when the clerk of the crown takes a copy of them, and this parchment is      
  attested to be a true copy, by the great seal of Ireland on the left side of the      
  instrument. Thus they are sent to England by the Irish council, and if they      
  are approved of by the King, this transmiss, or copy, comes back with the      
  great seal of England on the right side, with a commission to the lord lieutenant      
  (representative of the king in Ireland) to give the royal assent. All bills, except      
  money bills, remain in the lord's office, but bills of supply are sent back      
  to the house of commons to be presented by the speaker (president) at      
  the bar of the lord's for the royal assent. Hence it is manifest, that no alteration      
  can now be made in bills, except in parliament, as the record, or original      
  roll, remains in the lord's office till it obtains the royal assent."      
         
           
         
  "Of the rejection of bills, or not returning them from England, it is said      
  there are very few instances of such a refusal by the crown since 1782; though,      
  doubtless, the royal negative in both kingdoms is as clear a privilege as      
  any other prerogative." 1. Vol. p. 57.      
         
           
           
           
     

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